13. január 2025

Nároky pri strate, poškodení a meškaní batožiny | Letecká preprava

Zistite, aké nároky máte pri strate, poškodení alebo meškaní batožiny pri cestovaní leteckou dopravou. Prehľad pravidiel, kompenzácií a postupov podľa Montrealského dohovoru.

Nároky pri strate, poškodení a meškaní batožiny

V súvislosti s nadchádzajúcimi Vianočnými a Novoročnými sviatkami mnoho z nás rozmýšľa nad zimnou exotikou, alebo kvalitnou zahraničnou lyžovačkou. V prípade cestovania prostredníctvom leteckej prepravy sa pomerne často možno stretnúť s meškaním, poškodením či v horšom prípade aj so stratou batožiny prepravovanej oddelene od cestujúceho. Aké sú v takom prípade Vaše nároky sme sa bližšie pozreli za Vás.

Poškodená, omeškaná alebo stratená batožina je pri cestovaní nepríjemným, no pomerne bežným javom. V prvom rade je potrebné rozlišovať, či došlo k týmto skutočnostiam v dôsledku konania cestujúceho (napr. nesprávnym zabalením, ponechaním v lietadle, či na letisku, alebo v dôsledku krádeže kvôli zanedbanému dohľadu nad vecou), či v dôsledku konania dopravcu (napr. naložením do nesprávneho lietadla, zlou a nedbalou manipuláciou a pod.). Za ďalšie je potrebné rozlišovať, či ide o tzv. príručnú batožinu prepravovanú spolu s cestujúcim na palube lietadla, alebo o batožinu, ktorá sa prepravuje od cestujúceho oddelene. V oboch prípadoch však poškodením, alebo stratou batožiny vzniká cestujúcemu právo na náhradu škody.

Medzinárodná právna úprava

V prípade medzinárodných letov upravuje nároky cestujúcich Dohovor o zjednotení niektorých pravidiel pre medzinárodnú leteckú dopravu uzavretý v Montreale 28. mája 1999 podpísaný Európskym spoločenstvom 9. decembra 1999 a schválený v jeho mene rozhodnutím Rady 2001/539/ES z 5. apríla 2001 (ďalej len „Montrealský Dohovor“). Pravidlá upravujú nároky cestujúcich bez ohľadu na destináciu, jednotne pre celý svet.

Podľa článku 3 ods. 3 Montrealského Dohovoru: „Dopravca doručí cestujúcemu identifikačný batožinový štítok na každý kus zapísanej batožiny.“

Podľa článku 17 ods. 2 Montrealského Dohovoru: „Dopravca je zodpovedný za utrpenú škodu v prípade zničenia, straty, alebo poškodenia zapísanej batožiny iba v prípade, keď sa udalosť, ktorá zapríčinila zničenie, stratu, alebo poškodenie, udiala na palube lietadla alebo kedykoľvek v čase, keď mal dopravca zapísanú batožinu na starosti. Avšak dopravca nie je zodpovedný v tom rozsahu, v ktorom škoda vznikla v dôsledku vnútornej závady, povahy alebo vady batožiny. V prípade nezapísanej batožiny vrátane osobných vecí, je dopravca zodpovedný, ak škoda vznikla jeho zavinením alebo zavinením jeho pracovníkov alebo agentov.”

Podľa článku 22 Montrealského Dohovoru: “Obmedzenia zodpovednosti vo vzťahu k omeškaniu, batožine a nákladu:

1. V prípade škody spôsobenej omeškaním, ako je uvedené v článku 19, je pri preprave osôb zodpovednosť dopravcu za každého cestujúceho obmedzená na 4150 práv osobitného čerpania.

2. Pri preprave batožiny je zodpovednosť dopravcu v prípade zničenia, straty, poškodenia alebo omeškania obmedzená na 1000 práv osobitného čerpania pre každého cestujúceho, pokiaľ cestujúci neurobil v čase, keď dopravcovi odovzdával zapísanú batožinu, osobitné vyhlásenie o záujme na dodaní batožiny v mieste určenia a nezaplatil dodatočnú sumu, ak sa to v takomto prípade požaduje. V tomto prípade bude dopravca povinný zaplatiť sumu neprevyšujúcu vyhlásenú sumu, ak nepreukáže, že táto suma je väčšia než skutočný záujem cestujúceho na dodaní v mieste určenia.

3. Pri preprave nákladu je zodpovednosť dopravcu v prípade zničenia, straty, poškodenia alebo omeškania obmedzená na sumu 17 práv osobitného čerpania na kilogram, pokiaľ odosielateľ neurobil v čase, keď dopravcovi odovzdával balík, osobitné vyhlásenie o záujme na dodaní balíka v mieste určenia a nezaplatil dodatočnú sumu, ak sa to v takomto prípade požaduje. V tomto prípade bude dopravca povinný zaplatiť sumu neprevyšujúcu vyhlásenú sumu, ak nepreukáže, že táto suma je väčšia než skutočný záujem odosielateľa na dodaní v mieste určenia.

4. V prípade zničenia, straty, poškodenia alebo omeškania časti nákladu, alebo akéhokoľvek predmetu, ktorý náklad obsahuje, hmotnosť, ktorá bude vzatá do úvahy pri určovaní čiastky, na ktorú je obmedzená zodpovednosť dopravcu, bude iba celková hmotnosť balíka alebo balíkov, ktorých sa to týka. Ak však zničenie, strata, poškodenie alebo omeškanie časti nákladu, alebo predmetu v ňom obsiahnutého, ovplyvní hodnotu iných balíkov, na ktoré sa vzťahuje ten istý letecký nákladný list alebo tá istá potvrdenka o náklade, alebo, ak neboli vystavené, ten istý záznam uložený iným spôsobom podľa odseku 2 článku 4, celková hmotnosť takéhoto balíka alebo balíkov sa taktiež vezme do úvahy pri určovaní obmedzenia zodpovednosti

5. Predchádzajúce ustanovenia odsekov 1 a 2 tohto článku sa neuplatňujú, ak sa preukáže, že škoda vznikla následkom činu alebo opomenutia dopravcu, jeho pracovníkov alebo agentov, vykonaného s úmyslom spôsobiť škodu alebo bezohľadne s vedomím, že táto škoda môže pravdepodobne vzniknúť; ak v prípade takéhoto činu alebo opomenutia pracovníka alebo agenta sa taktiež preukáže, že tento pracovník alebo agent konal v rámci svojich pracovných povinností

6. Obmedzenia stanovené v článku 21 a v tomto článku nebránia súdu, aby prisúdil, v súlade so svojim vlastným právnym poriadkom, okrem toho, úplné alebo čiastočné súdne trovy a ďalšie výdavky na spor vynaložené žalobcom, vrátane úrokov. Predchádzajúce ustanovenie sa neuplatňuje, ak čiastka prisúdenej náhrady škôd, vyjmúc súdne trovy a iné výdavky na spor, neprevyšuje čiastku, ktorú dopravca písomne ponúkol žalobcovi v lehote šiestich mesiacov odo dňa udalosti, ktorá spôsobila škodu, alebo pred návrhom na začatie konania, ak začalo neskôr.”

7. Podľa článku 24 Montrealského Dohovoru sa peňažné limity týkajúce sa odškodnenia cestujúcich v leteckej doprave v prípade straty, oneskorenia či poškodenia batožiny prehodnocujú každých 5 rokov.

Aká batožina

V prvom rade je v nadväznosti na vyššie uvedené potrebné povedať, že nárok sa uplatňuje voči leteckému dopravcovi a týka sa len tzv. zapísanej (check-in) batožiny, označenej batožinovým štítkom.

Poškodená batožina

Ak bola vaša batožina poškodená, máte nárok na bezplatnú opravu, preplatenie nákladov za opravu, alebo máte nárok na novú batožinu. Podmienkou je oznámenie poškodenia batožiny písomne do 7 dní od zistenia poškodenia leteckému dopravcovi, inak váš nárok na náhradu škody voči nemu zaniká, t.j. prekluduje sa.

Stratená alebo omeškaná batožina

Pokiaľ Vaša batožina na letisko nedorazila, je potrebné, aby ste si po spísaní PIR protokolu čo najskôr uplatnili písomnú reklamáciu u dopravcu. Urobte tak najneskôr do 21 dní, odkedy vám mala byť batožina vydaná, inak váš nárok na kompenzáciu zanikne. Batožina sa najskôr považuje za meškajúcu a voči leteckej spoločnosti máte nárok na náhradu nákladov za veci, ktoré ste si museli nevyhnutne zakúpiť na dovolenke počas čakania na batožinu, t.j. Hygienické potreby základné oštatenie, a pod. Tieto náklady musíte preukázať dokladmi o kúpe, preto si nezabudnite odkladať účtenky.

Ak sa batožina nenájde do 21 dní odkedy vám mala byť vydaná, považuje sa za stratenú a vzniká vám nárok na finančnú náhradu za stratené veci. Letecký dopravca od vás bude požadovať preukázanie, ktoré veci boli v stratenej batožine a ich hodnotu. Najlepšie to preukážete dokladmi o kúpe. Vo všeobecnosti sa pred odletom odporúča vyhotoviť fotografia alebo video batožiny a zabalených vecí, presne pre tieto účely.

Každá reklamácia musí mať písomnú formu a musí byť odovzdaná alebo odoslaná vo vyššie uvedených lehotách.

Právo na odškodnenie zanikne, ak nie uplatnené v lehote dvoch rokov odo dňa príchodu na miesto určenia, alebo odo dňa, kedy malo prísť lietadlo, alebo odo dňa, zastavenia prepravy.

Aká je výška kompenzácie pri poškodení, strate alebo zničení batožiny

Maximálnu výšku náhrady, ktorú je letecká spoločnosť povinná cestujúcemu vyplatiť v prípade zničenia, straty, poškodenia alebo omeškania batožiny stanovuje Montrealský dohovor vo vyššie citovanom čl. 22.

Toto ustanovenie neobsahuje konkrétne sumy ale mechanizumus, akým sa konkrétna výška náhrady škody vypočíta z tzv. počtu práv osobitného čerpania.

Aktuálna maximálna výška kompenzácie pri poškodení, strate alebo zničení batožiny je vo výške 1.288 SDR, čo je približne 1.600 EUR.

Táto suma sa od 28.12.2024 zvyšuje na 1.519 SDR, čo je približne 1.887 EUR.

Letecké spoločnosti pri určení výšky kompenzácie vychádzajú z časovej hodnoty vecí (t.j. nadobúdacia cena znížená o amortizáciu).

Možnosť uplatnenia vyššieho limitu je možná, ak najneskôr pri odbavení batožiny u dopravcu vyplníte špeciálny formulár Excess Value Declaration (Priznanie o hodnote batožiny). Pokiaľ je však hodnota batožiny vyššia, ako je maximálny možný limit zodpovednosti stanovený dopravcom (v jeho obchodných podmienkach), odporúčame poistenie batožiny. V takom prípade si však tiež dobre prečítajte poistnú zmluvu a najmä výnimky, v prípade ktorých poisťovateľ nezodpovedá za škodu na batožine.